Al sinds de 19e eeuw wordt er in Amsterdam gediscussieerd over mogelijke bouwkundige verbindingen tussen de zuidelijke en noordelijke IJ-oevers. Sinds enkele jaren is Amsterdam-Noord volop in ontwikkeling, wat de vraag naar betere oeververbindingen urgenter maakt dan ooit. Ondanks de komst van de Noord-Zuidlijn, is het in de spitsuren dringen op de ponten.
Eind juni heeft de Adviescommissie Oeververbindingen onder leiding van Alexander D’Hooghe, hoogleraar urbanisatie aan de Universiteit Leuven, een nieuw advies uitgebracht. Het voorstel adviseert twee bruggen, een voetgangerstunnel en nieuwe ponten.
Ga mee op een fietstour langs de IJ-oevers om de locaties van bestaande en geplande oeververbindingen te bekijken!
Tijdens de tour legt een architect uit het architour-team de historische achtergronden en stedelijke samenhang uit, laat plannen zien en stelt toekomstscenario’s voor.
Ook zal er ruim gelegenheid zijn voor discussie. Wat moet het worden: een levende brug met park en woningen? Een tunnel met draaikolk als ingang? Wat te doen met het Cruiseterminal? En wat vinden de buurtbewoners van de plannen?
13.30 uur : Start van de tour bij ARCAM
- bestaande pontaanlandingen Amsterdam-Centraal:
IJpleinveer, Buiksloterwegveer, NDSM-veer
- plannen voor een tunnel onder Het IJ
- Westerdokseiland
- Pontsteiger en Distelwegveer
- Haparandadam: locatie voor een nieuwe brug?
- oversteek naar NDSM
- langs de Fietsring (project Binnenring)
- koffiepauze b.v. bij de Verbroederij
- oversteek met de Oostveer
- plannen voor Pont Sluisbuurt
- pontverbinding in het verlengde van de Jan Schaefferbrug
16.30 uur: Einde van de tour bij ARCAM
Online ticketverkoop via Architectuurcentrum Amsterdam
De tour kan ook voor groepen geboekt worden. Neem contact met ons op voor een offerte!
Your health is our top priority! Our tours take place in the open air, with 1,50 metre safety distance between participants and max. 15 participants per guide. A user-friendly and hygienic audioguide system is available and can be used with your own headphones.